« terug naar overzicht

“Het landschap vertelt een verhaal. Dit verhaal kun je vanuit heel veel perspectieven beschrijven. Hiermee krijgt het landschap een eigen stem.”

Wat doe je als je voor het eerst een onbekend gebied bezoekt? Alles is nieuw voor je. Je kijkt je ogen uit en verbaast je over het landschap waar je je in bevindt. Misschien ga je op zoek naar herkenningspunten.

En stel je nou eens voor dat een buitenaards wezen in jouw woonplaats landt. Voor hem is alles nieuw. Wat zou je hem willen vertellen? Wat is bijzonder aan jouw landschap en omgeving? Samen met jouw leerlingen van groep 7/8 ga jullie je daarin verdiepen. Om zo te leren het landschap te ‘lezen’ en tegen iedereen te kunnen zeggen: ‘Hjir kom ik wei’.

Doelen

Het doel is om kinderen naar hun eigen landschap te laten kijken. Waardoor kennis over het tastbare landschap ontstaat. Maar ook dat nagedacht wordt over de vraag welk verhaal het landschap vertelt. Met als uiteindelijke doel: meer waardering voor de eigen omgeving.

Hjir kom ik wei

Hjir kom ik wei is een lesproject voor groep 7 en 8, waarin de leerling bewust om zich heen gaat kijken naar het landschap. Dit lespakket krijgt iedere school aangeboden van De Klyster.

Methode

Omdat het best moeilijk is om het landschap te beschrijven, is ervoor gekozen om het landschap vanuit 6 verschillende perspectieven te gaan bekijken. Bij ieder perspectief hoort een dier. Met de klas gaat vanuit de ogen van o.a. de vogel, de mol, de bij en de vlinder naar het landschap kijken.

Kunst

Als verwerking maakt de klas  een kunstwerk van het landschap. Dit kunstwerk wordt gemaakt op een grote kartonnen kubus m.b.v. de collagetechniek. Ieder van de 6 zijden staat voor een ander perspectief. De hele kubus verbeeldt “Hjir kom ik wei”.

Samenwerking

Dit lespakket is gemaakt door IVN natuureducatie in opdracht van de Friese NME-centra.